Boris Vian – Srdcerváč

Autor , dne 16. 5. 2009, v kategorii Knihy, Recenze

Z francouzského origunálu LÁrrache-Coeur přeložil Stanislav Jirsa, vydalo nakladatelství Aurora v Praze roku 1999, vydání druhé

Tuto divnoknihu mi věnovala sestřenice Veronika na konci minulého století. Teď po letech se k ní vracím v domění, že jí porozumím víc než zamlada. Srdcerváč je autorovým posledním románem a byl vydán v roce 1953. Kritikou nebyl přijat, což se není co divit, neb se jedná o dílo zvláštní, snové až fantasmagorické.
Boris Vian - Srdcerváč
Ústřední postavou je psychoanalytik Kubohnát, který se vnímá jako prázdnou nádobu a chce se naplnit city a touhami druhých. Přichází do domu na útesu v době, kdy Klementýna rodí trojčata – Alexe, Felixe a Calexe. Manžela vyžene, protože už splnil svoji povinnost a na nic dalšího jej nepotřebuje. Kubohnát zůstává a vykonává pro ni různé pochůzky. Ovšem ty opravdu zvláštní věci se dějí dole ve vesnici. Koná se zde dědčí jarmark, kde se obchoduje s důchodci, neposlušná zvířata se přibíjejí na kříž, farář pořádá pěstní souboje s kostelníkem, který má představovat ďábla a z červené řeky loví Sláva svými zuby stud jiných. Matka Klemenýna trpí přehnaným strachem o své děti. Pouští je jen na zahradu, ale i ta jí časem začne připadat nebezpečná. Nakonec syny samou láskou zavře do klecí, aby si neublížili, což je ale velká škoda, protože kluci umějí létat. Kniha končí smrtí Slávy a Kubohnát na sebe bere jeho úkol.